2011 Hemelvaartstocht

Dit jaar hebben zich zeventien schepen aangemeld voor de Hemelvaartstocht die zal aanvangen vanaf Marken, op woensdag 1 juni.

De daarop volgende dagen gaan we naar Haarlem, de Kager Plassen en de laatste twee dagen zullen we doorbrengen in Leiden.

Aangezien de weersvoorspellingen voor het begin van die week  nogal wat wind geven vertrekt er op maandagochtend 30 mei al een flottielje van 8 schepen vanuit het friese Stavoren om in alle rust met windkracht 1 à 2 Beaufort naar Marken over te steken.

Ook Conny kon heerlijk in het zonnetje van deze tocht genieten...!!!

Dag 1

Op woensdag lopen de overige schepen één voor één de haven van Marken binnen alwaar we aan de Rijkswaterstaats-wal gezellig drie rijen dik liggen. Het is schitterend weer met veel zon.

Menigeen maakt in het pittoreske Marken een mooie wandeling  en 's avonds komen we bijeen in het restaurant aan de haven; de Taanderij. Hier doet iedereen zich tegoed aan een heerlijke maaltijd en heet Marcel Bosch allen van harte welkom. Hierna wordt door Bart Slagter uiteen gezet hoe het programma er voor de komende dagen uitziet en worden ook de laatste details voor de volgende dag nog even doorgenomen.

Dag 2

Het is donderdagochtend half tien, heerlijk zonnig, en de trossen gaan los. In een groot flottielje gaan we via de Gouwzee het Markermeer op, richting het IJ.  Bij de Oranjesluizen konden we snel schutten waarna we door het drukke Binnen-IJ richting het Noordzeekanaal varen. Het is een behoorlijk stuk varen dus houden we een snelheid rond de 7 knopen aan, waardoor we om een uur of twee in de Oude Kolksluis van Spaarnedam arriveren. Deze sluis is de oudste sluiskolk van Europa; vol verbazing kijkt men om zich heen; dit is al in de 14e eeuw gebouwd en het ziet er fantastisch uit. Een groep vrijwilligers houdt deze kolk in stand.

Na het schutten is het nog een klein stukje naar Haarlem waar we mooi in de eerste bocht van het Binnen Spaarne komen te liggen; wederom drie rijen dik.

De rest van de dag is iedereen vrij om zelf een loopje te maken en op eigen gelegenheid wat te eten.

Dag 3

Bart heeft de sloep van zijn zoon geregeld zodat diegenen die dat willen boodschappen kunnen doen in het centrum van Haarlem; dat scheelt een eind lopen met zware tassen en is ook wel zo gezellig.

Hierna gaat er een groepje met Rosaline mee om een hofjeswandeling te maken; één van de mooiste wandelingen binnen Haarlem.

Om half twaalf is iedereen terug en vertrekken we richting de Kaag.

Op de Kaag bevindt zich een eiland genaamd "Oude Kooi" en dat één van de eilanden is in het bezit van de Unie van Watertoeristen.

Hier is een eigen havenkommetje voor ons gereserveerd.

Aangezien het een heel druk weekend is liggen er toch wat schepen aangemeerd op " onze" plek zodat Krijn  even orde op zaken moest stellen.

Velen van ons moesten al hun stuurmanskunsten aanspreken maar uiteindelijk lagen we heerlijk knus in dit haventje.

De mensen van de Unie hadden als een mooie grote tent voor ons opgezet en 's avonds hadden we een voortreffelijke BBQ met een aansprekende accordeonist die de stemming er al gauw in had. Met dank aan Mia.

Zoals inmiddels al vaker is gebleken zijn vele ValkVaarders nog goed bij stem en kon het hele eiland meegenieten. De dames van het ValkVaarderskoor vertolkten weer een nieuwe versie van het ValkVaarderslied zodat het weer een hilarische aangelegenheid werd.

Na een paar pogingen werden de coupletten toch nog volledig ten gehore gebracht.

Toen de schemer inzette hebben we met de accordeonist, al spelend, nog een rondje om het eiland gevaren zodat zijn klanken langzaamaan over de Kaag uitstierven.

Dag 4

Het is zaterdag, alweer mooi weer en om een uur of tien gaan we in 3 flottieljes op naar Leiden.  Dat bleek heel verstandig want op de Kaag werden regionale jeugdzeilwedstrijden gehouden en was het water werkelijk bezaaid met zeilbootjes die weinig op hadden met onze aanwezigheid.  Uiteindelijk komen we allemaal ongeschonden aan de andere kant van de plas aan en varen we de Zijl op.

Rond een uur of twaalf arriveren we in Leiden waar de havendienst keurig het gehele Ankerpark voor ons had gereserveerd en ook daadwerkelijk vrijgehouden.

Hier konden de meeste boten dubbel-liggen en hadden we alle privacy.

Het was warm, erg warm, en de stadswandeling voor die middag werd verzet naar de avond zodat iedereen even tijd voor zichzelf had en een boodschap kon doen.

In de avond gingen we met z'n allen met stadsgids Marcel mee en hebben we een lange wandeling door het mooie Leiden gemaakt; uiteraard hebben we nog wat op een terras genuttigd en daarna konden we genieten van de Lichtjesavond; op diverse plekken werd er op het water muziek gemaakt en voeren er honderden bootjes rond.

Dag 5

Het is zondag, de laatste dag en de weergoden zijn ons goed gezind, er komt meer bewolking maar het weer blijft goed.  Omdat we 's avonds al het slotdiner in de Zijlpoort hebben kan iedereen het rustig aan doen.

Omdat er wat geld over is gaat Marcel met Renske een rondvaartboot regelen zodat we in de middag nog een mooie tocht door Leiden kunnen maken.

Inmiddels zijn ook Bert en Aly gearriveerd zodat zij ook mee kunnen varen. Na deze vaartocht komen we aan bij de Zijlpoort voor een borrel en het diner.

Inmiddels waren ook Dick en Marijke de Korte helemaal vanuit Vlissingen gearriveerd; leuk om hun reisverhalen te horen en te lezen.

Het diner liet zich prima smaken en Marcel bedankte iedereen voor hun komst, de gezelligheid en de fantastische manier waarop deze groep mensen met elkaar omgaat.

Daarna vroeg Henk Nijenhuis het woord om de organisatie te bedanken voor hun inspanningen; Bart en Rosaline Slagter, Krijn en Mia van den Ende en Marcel en Renske Bosch. Een tocht van vijf dagen vergt toch altijd weer een hoop organisatie.

Hierna gaat Bart nog even in op de vervolgtocht; van de 17 schepen gaar er 11 door voor een tocht naar Zeeland; sommigen hiervan gaan zelfs door voor een Maas-Moezel-Rijn-tocht..... We kijken uit naar hun verhalen!  De overige schepen gaan de volgende dag hun eigen weg.

Om een uur of tien is iedereen voldaan en gaan we richting het Ankerpark om nog lang na te praten over van alles en nog wat.

Dag 6

Het zit er op!!!  Op de kade nemen we afscheid van elkaar; iedereen wil gauw de foto's zien die door Marcel & Marcel zijn gemaakt.  Bert en Aly komen ook nog langs om iedereen uit te zwaaien.

De trossen gaan los en het weer slaat om; even later komt de regen met bakken uit de hemel.

Maar wij kunnen als ValkVaarders weer terugkijken op een zeer geslaagde maar vooral gezellig weekje samen varen.