2015 Voorjaarstocht VYC Maasbommel-Maastricht

Verslag Voorjaarsreis Valk Yachts Club 2015-06-07 door Jan Kneppers en Christien Bijker “Dinos”

Op de ledenvergadering vergadering 7 februari 2015 bij het agendapunt voorjaarstocht 2015 kwamen als suggestie een tocht naar het zuiden van Nederland, Maastricht, maar ook was er animo om weer naar het wad te gaan. Bij telling bleek dat er een vrijwel gelijke belangstelling voor beide voorstellen was. Na een voorstel van de secretaris om na de vergadering de koppen bij elkaar steken om een en ander te bespreken ontstond in dat overleg het plan de beide wensen te koppelen in een wat langere reis met de mogelijkheid om onderweg aan te sluiten en/of af te haken. Zoals de voorzitter aangeeft: het “cafetariamodel” , de sprookjesliefhebbers hebben het over een “Zwaan Kleef Aan” model.

Maar ook het midden van Nederland blijkt een aantrekkelijk reisdoel, zo ontstond een drietal “evenementen”organisaties voor drie locaties: een noord (Terschelling), een midden (Maasbommel) en een zuid (Maastricht)

Henk Nooter neemt de organisatie Noord op zich, Ineke Roos de organisatie Midden en Radboud Houterman de organisatie Zuid.

Op de agenda werd ingeboekt: 10 mei-17 mei Terschelling, 21-23 mei Maasbommel, 29 en 30 mei Maastricht.

Als vast punten voor de reis tussen de locaties wordt op 19 mei Amsterdam, 20 mei Wijk bij Duurstede, 23 mei Plasmolen, 25 mei Wanssum en 27 mei Venlo ingepland als overnachtingshaven waardoor er mogelijkheden zijn voor de leden om aan te haken of bijvoorbeeld de thuisreis te plannen.

Voor de verbindingsreizen wordt het voortouw genomen door Hayo de Vries (Noord-Midden) en Frits Boer (Midden-Zuid). Hayo kan vanwege zakelijke verplichtingen de reis vanaf Terschelling niet meemaken, de reis Midden-Zuid is “democratisch” georganiseerd op aangeven van Frits.

Alle organisatoren hebben gezorgd voor een mooi programma, een grote waardering voor hun inspanningen is op zijn plaats zeker als je de tijd tussen de vergadering en het startmoment van de tocht mee beschouwd. Het regelen voor een grote groep van overnachting plaatsen en restaurants in deze korte tijd heeft veel inspanning gekost. Namens de deelnemers hierbij onze grote dank aan Henk, Ineke en Radboud.

Hieronder volgt een kort verslag van de voorjaarstocht 2015.

Op 10 mei verzamelen een aantal boten zich in de haven van Franeker, vlak bij de werf van de Valk schepen in de Tuinen. Op maandag 11 mei gaan de Mar Mar, Sirius, Rasbora, Jildou, Water lady, Arja en Trijntje Anna met een stevige bries en afgaand tij naar Terschelling. Op 13 mei vertrekken Dinos, Hope en Zeehond richting Terschelling met een vrij harde, in vlagen harde wind. In de Slenk komen ze de Trijntje Anna tegen die naar het IJsselmeer vertrekt. De Onbekommerd is dan vanaf Vlieland op Terschelling aangekomen. 13 mei een bezoek aan Hessel en dochter (met indrukwekkende hoge hakken) en een prachtstem wordt er verteld. De heren schippers raken niet uitgesproken over de capaciteiten van juffrouw Hessel. 14 mei voegt de Kim la Tin zich bij de vloot. Er liggen dan 12 Valk Yachts aan de kade, een prachtig gezicht.

14 mei wordt er naar paal 8 gefietst waar een gezamenlijke lunch wordt genoten aan het strand en op 15 mei wordt een tocht met de huifkar gemaakt over de Boschplaat. Als echte “voortrekkers" wordt houtvuur gemaakt en op “kolonistenwijze” koffie gezet. In de vijf uur durende tocht wordt veel kou geleden, een kou die alleen maar verdragen kan worden omdat we omringd worden door een stuk ongerepte natuur van grote schoonheid, daar wordt je warm van! Maar bij het aanhoren van de benamingen van de diverse landschapselementen frons je ongemerkt toch wel de wenkbrauwen. Er wordt gesproken van eerste, tweede en derde duintjes en eerste, tweede en derde Slenk. Je komt hier niet verder dan de eerste, tweede en derde klas en die “simpelheid” geeft toch ook wel weer iets geruststellends en sluit goed aan bij de sjofel “Stiefbeen en Zoon” uitziende bedrijfskleding van onze karvoerders en de karren.

Op vrijdagmiddag 15 mei vertrekken Mar Mar en Waterlady naar Harlingen om hun gasten de gelegenheid te geven een trein te pakken, zonder hen wordt het afscheidsdiner van de organisatie Noord in “de Loods” genoten. Dit diner is een dag vervroegd omdat de weersvoorspellingen voor zondag harde tot stormachtige wind aangeven. Zaterdag ziet de voorspelling er iets gunstiger uit, de voorspellingen voor de dagen daarna geven veel wind aan. De achterblijvers hebben nog enige dagen aan de palen gelegen.

In de waardering voor het verblijf op Terschelling kunnen we alle cijfers gebruiken:

1-2-3-4 voor het aantal zonuren en/of mm regen, 5-6 soms 7 voor de wind in Bf, 7-8-9 voor de temperatuur rond het middaguur en 10 voor de organisatie en de sfeer.
Dus een welgemeend: bravo!! Voor Henk.

Op zaterdag vaart Sirius uit met bestemming Harlingen gelijk met Dinos, Arja en Jildou met bestemming Kornwerderzand. Ondanks de vrij harde tot harde wind is de reis goed te doen. In Kornwerderzand sluiten de Waterlady en Mar Mar zich aan voor de reis richting Amsterdam.

Gezien de weerberichten harde wind met vlagen stormachtig wordt besloten Medemblik als bestemming aan te houden. De tocht over het IJsselmeer is door de kortere golfslag een stuk minder plezierig. Na het afmeren volgt overleg met de bemanning en na beoordeling van de weerberichten voor de volgende dag wordt besloten binnendoor naar Amsterdam te varen. In Medemblik ligt ook Trijntje Anna aan de wal en zij besluiten ook de tocht binnendoor te gaan maken. Met zes schepen wordt dus 17 mei de reis door de Westfriese vaart naar Alkmaar en een dag later via de Zaan naar Zaandam gemaakt. In Zaandam voegt de Compaen zich bij het gezelschap en zoekt de Arja een dokter in Amsterdam op. De besproken haven in Amsterdam wordt afgezegd, de entree via de Oranjesluizen is vanwege het weer niet gemaakt. De haven in Zaandam ligt vlak bij alle voorzieningen van winkels en restaurants. De reis naar Wijk bij Duurstede met zes schepen wordt vanuit Zaandam gemaakt, de Trijntje Anna blijft in Zaandam liggen in afwachting van gasten en de Arja sluit bij het Amsterdam Rijnkanaal aan.

19 mei, na de tocht over het Amsterdam Rijnkanaal tot de Zuidersluis bij Utrecht maken we na het schutten een stop in IJsselstein vlak bij het nieuwe centrum rondom het gemeentehuis en het ziekenhuis aan de “Doorslag”. In een prachtig winkelcentrum gaan we dus fourageren en passagieren. De Victoria Regia sluit hier aan. Het weer is nog steeds wisselvalling en het blijft nat en koud, we balen wel een beetje maar niet genoeg voor een “last minute”.

20 mei laten we ons door de Koninginnesluis schutten en varen de Lek op naar Wijk bij Duurstede. Daar sluiten zich de Henriëtte, Condor en Maja aan. Een spontane steigerborrel loopt uit en we vinden zowaar het restaurant “Eethuis Dorestad” waar men bereid is 18 mensen aan een tafel te laten plaatsnemen en een voortreffelijke maaltijd te serveren.

De havenmeester wil in een keer betaald worden, het gelag wordt ook in een keer afgerekend en de grijze cellen van de penningmeester worden hierdoor abrupt geactiveerd.

21 mei wordt in twee “groepen” via het Amsterdam Rijnkanaal naar Tiel gevaren, de Waal af met een groot aantal andere schepen. Op de Waal is het als altijd erg druk, ook al omdat er wordt gewerkt aan “Ruimte voor de Rivier”.

We varen naar de sluis St Andries waar we na het schutten, met alle VYC leden tegelijk in de grote kolk, in de Maas belanden en naar Maasbommel, de Gouden Ham, opstomen. Daar ligt de AnniMare al te wachten met aan boord Ineke Roos, onze gastvrouw in Maasbommel. Laat in de middag voegt de Trijntje Anna zich ook weer bij de vloot. Inmiddels zijn wij dan met 12 schepen afgemeerd en komen 31 personen op de welkomstborrel die met een mooi zonnetje op het terras van de Oliver Harbour Club wordt gehouden.

22 mei bezoeken we Stoomgemaal “Museum de Tuut” en de tuinen van Appeltern, beiden zeer de moeite waard. Gelukkig schijnt de hele dag een mooi zonnetje waardoor de tuinen zich van hun beste kant laten zien. ’s Avonds is er op het terras van de Harbour Club een barbecue. De chef brandt, of steekt, op vakkundige wijze de stukjes vlees en garnalen aan en er is meer dan voldoende voor iedereen. De organisatie, Ineke en Iemke Roos, hebben wel de ligplaatsen in havens voor de volgende drie overnachtingen geregeld maar varen niet mee, de Dellewal is nog op de werf voor een schilderbeurt. De voorzitter bedankt Ineke en Iemke voor hun inspanningen om deze dagen tot een succes te maken, en dat het een succes was, kan ik hierbij nogmaals bevestigen. Grote waardering voor de inspanningen van beiden om ons de mooie kanten van Maasbommel e.o. te laten zien.

Op zaterdag 23 mei vertrekken 12 schepen stroomopwaarts richting de Mooker Plas, jachthaven Eldorado. De Compaen zwaait bij het Maas Waalkanaal over bakboord af en gaat richting Nijmegen, wij meren af in de jachthaven Eldorado. Zondag 24 mei wordt door de voorzitter een wandeltocht georganiseerd, met prachtig weer “beklimmen” we een berg naast de Mookerplas met mooie doorkijkjes en heldere bronnen. Waterlady vertrekt nu naar Wanssum om enige verplichtingen thuis te kunnen vervullen.

De sfeer is goed als 24 mei richting Wanssum wordt gevaren waar nog twee ligdagen zijn gepland. De jachthaven van Wanssum bereiken we na het doorvaren van een kleine industriehaven en ligt bijna in het centrum van het dorp met een C1000 direct naast de haven. 25 mei maken we, op voorstel van de voorzitter, een mooie wandeling met koffie en koek (verzorgd door schipper Barth van de van Victoria Regia) rond het dorpje. Ook maakt een enkeling gebruik van de fiets om de omgeving te verkennen. De Mar Mar blijft in Wanssum liggen, enige verplichtingen elders noodzaken een tussenstop.

Woensdag 27 mei vertrek naar Venlo, het verval in de sluizen wordt nu aanzienlijk, oppassen is de boodschap. De toegang van de nieuwe haven van Venlo kan, door een sterke stroom veroorzaakt door langsvarende beroepsschepen, wat lastig zijn doordeze heen- en weerbeweging van het water. Ook het aanleggen in de haven wordt door de beurtelings in- en uitgaande stroming wat moeilijker dan we gewend zijn. Een “weetje” voor de toekomst, en die zal er zeker zijn want de stad Venlo heeft een zeer gezellig en monumentaal centrum met vele terrassen en mooie winkels, volop cafés en restaurants. Uitgeroepen tot de Beste Binnenstad 2013 en 2014.

In Venlo sluiten de organisatoren van de Zuidlocaties zich aan, de Pescador ligt al afgemeerd. Complimenten voor de keus van de locatie en haven!!.

Donderdag 28 mei richting Maasbracht, door onderhoud aan een sluis zijn de Maasplassen niet te doorkruizen, de tocht voert dus over het Lateraalkanaal. In Maasbracht wordt afgemeerd in de nieuwe passantenhaven aan de Maasoever. Om 14.30 volgt een bezoek aan het Maas Binnenvaartmuseum waar een aantal vrijwilligers, na het serveren van koffie en vlaai, enthousiast een rondleiding verzorgden. De vernietiging van enige honderden binnenvaartschepen aan het eind van de tweede wereldoorlog was de meesten niet bekend, de gids kon alles nog uit eigen ervaring vertellen en dat maakte diepe indruk.

’s Avonds wordt met 23 leden een diner genuttigd in de “Kolentip” een restaurant opgetrokken op de fundamenten van een kipinstallatie voor treinwagons waarmee de kolen tot ver na de oorlog vanuit zuid Limburg naar Venlo werden gereden en daar in het schip gestort voor transport naar de centrales in Nederland. Het Julianakanaal is dan nog niet voltooid en een transport over de Maas was niet mogelijk en de toegang tot de Zuid Willemsvaart lag in Maastricht en dat was de verkeerde richting op. Maar het diner in de Kolentip is puik, de aankleding sfeervol en dat voor een kolenberg!

De volgende dag wordt koersgezet naar Maastricht, Dinos zwaait af naar het Noorden en 10 schepen gaan zuidwaarts.

Er wordt in het Bassin afgemeerd. Het Bassin is in de jaren 1824-1826 aangelegd op de plek waar tot aan de Franse tijd de kloostercomplexen van de Duitse Orde (genoemd Nieuwen Biesen) en de Antonieters lagen. De haven vormde de verbinding tussen twee kanalen. Richting het noorden vormt de haven het beginpunt van de Zuid-Willemsvaart en richting het zuiden voor het inmiddels gedempte Kanaal Maastricht-Luik. De aanleg van de Zuid-Willemsvaart en het Bassin zorgden voor de noodzakelijke ontsluiting van de stad en stimuleerde de industriële ontwikkeling in dit deel van Maastricht. In de jaren '90 is de haven geheel opgeknapt en is thans in gebruik voor de pleziervaart.

Vrijdagmiddag volgt een rondleiding door de stad met gidsen.

Zaterdag wordt er een fietstocht gehouden naar de Jezuïeten Grot en het nabij gelegen Chateau Neercanne waar ook nog even wordt aangelegd.

De Jezuïeten Grot is een van de mooiste mergelgrotten ter wereld.
Tussen 1860 en 1960 trokken scholastieken en theologanten van de Jezuïetenorde op hun vrije woensdagmiddag de groeve in om er ontspanning te zoeken na de studie.

In dit ondergrondse mergelmuseum, vinden we dan ook prachtige werken terug.

Na nog even fietsen komen we op een wijngaard. Nadat de Wijnboer ons in de geheimen van de Nederlands Wijnteelt heeft ingevoerd volgt een wijnproeverij. Daarna gaat de fietstocht in een wat gewijzigd tempo terug naar het bassin met aan meerder fietsen rinkelende tassen die gevuld zijn met flessen ter aanvulling van de voorraad aan boord.

Het afsluitdiner word gehouden aan de rand van het Bassin tegenover de afgemeerde “Valken”. De nazit, met traditionele Beerenburger, word buiten op de kade gehouden: De laatste “steiger”, uiteraard met een beetje weemoed!!.

Ook hier kan worden gezegd dat de organisatie prima was, veel dank daarvoor aan Radboud, Chapeau!!

Mogelijk is dit een mooie ervaring met een wat langere reis die is samengesteld door meerdere leden. Aanleiding voor vervolg? Wij hebben er erg van genoten en aan de reacties te zien en horen andere beamnningen ook.

Voor meerdere foto’s verwijzen we naar de mail en naar de site waar Marcel al een groot aantal foto’s heeft geplaatst.

Tot spoedig ziens op het water.