2018 Voorjaarstocht Hellevoetsluis-Middelharnis

VOORJAARSTOCHT Valk Yachts Club 2018

Door de secretaris werd ons gevraagd een verslag te maken van de voorjaarstocht 2018 en

bij deze dan een poging tot een reëel verslag.

De voorjaarstocht begon voor ons allemaal met het trieste en nare bericht van het overlijden

van Els Jeuken 10 mei jl. Door alle dagen heen hebben we veel over haar gepraat en we

hebben Els op onze manier herdacht. Wij hebben in haar een prettige vaarvriendin verloren

en we zullen haar zeker missen.

Op woensdag 16 mei om 12.00 wordt de brug van Hellevoetsluis geopend voor de Anni

Mare, Avontuur, Compaen, Dinos, Henriette, Hope, Jildou, Kappie, Kim ta Lin, Onverw8,

Pallieter, Ramsdiep en Zeehond. De Mar Mar en de Lobo lagen al in de haven om ons te

assisteren bij het afmeren samen met een zeer behulpzame havenmeester en zijn

assistenten. In de middag arriveerden ook Iemke en Ineke Roos van de Dellewal, echter

zonder schip. Om 17 uur de eerste steigerborrel in de zogenaamde Stuurhut, eigendom van

de Marina Hellevoetsluis, fijne plek voor deze borrel.

Ton heet ons welkom namens de organisatie en vertelt het een en ander over het

programma, uiteraard niet zonder eerst Els te hebben gememoreerd.

Ko vertelde daarna dat hij contact had gehad met de havenmeester van Stellendam, deze

beste man had Ko laten weten dat hij onze schepen eigenlijk niet kwijt kon donderdag eind

van dag omdat er door de harde wind te veel boten op "onze" plaatsen lagen. Er is toen

besloten om in de Marina Hellevoetsluis te blijven tot vrijdagmiddag 18 mei 2018. Na een

gezellig samenzijn met lekkere hapjes, verzorgd door Liesbeth en Adri, ging iedereen nog

even naar boord en om half zeven hebben we ons naar het lichtschip Noord Hinder begeven.

Daar mocht je het hele schip bekijken en ook de "toren" in. Door vrijwilligers wordt dit

allemaal mogelijk gemaakt. Zij hebben dus ook gekookt voor ons. Op woensdag krijg je op

een schip dus "de blauwe hap" . We hebben genoten van "De blauwe hap" heerlijke smoor,

kip saté en nog iets met nasi en toebehoren. Afgesloten met lekker koud fruit.

De volgende ochtend om half elf waren we aanwezig bij het historisch droogdok Jan Blanken

waar we voor de rondleiding werden ontvangen met koffie/thee en een heerlijke appelcarre.

Dit werd nog even voorafgegaan door de komst van de Vrouwe Janny en dat bracht het

totaal op 16 schepen. Zij kwamen uit Antwerpen vandaan en waren verlaat door een kapotte

boegschroef. We hebben een schitterende rondleiding gehad bij het droogdok. Zeer

indrukwekkend ook het ontwerp en de kennis van 200 jaar geleden. Zeer vernuftig dat

dokken. Dit historische monument wordt nu sinds de restauratie weer gebruikt om schepen

te dokken. Het moeten wel klassieke of historische schepen zijn. Voor ong. 300 euro kun je

in/uit het dok en daar bovenop komt nog de dagelijkse huur. Ik heb het dagelijkse

huurbedrag niet kunnen achterhalen. Onze gids wist dat niet.

Na de rondleiding in het droogdok hebben we aansluitend een perfecte lunch gehad in

Italiaans restaurant Fortezza, gevestigd in het herbouwde pompengebouw bij het droogdok.

Omdat er zoveel hapjes en drank over waren van de vorige dag is er opnieuw een

steigerborrel georganiseerd in, jawel, weer de "Stuurhut". Dus stonden we om 17 uur weer

in het gastvrije clubhuis van de Marina. Daarna zijn er nog een aantal leden voor een

diner/tapas naar Grieks restaurant Limani geweest.

Vrijdag 18 mei om 7 uur!! met drie taxibusjes naar Stellendam alwaar we een rondleiding bij

de visafslag kregen. Bij aankomst waren Gom en Josita Kremers ook aanwezig. Nieuwe leden

met schip Hjeljun. Het was een zeer onderhoudende rondleiding waarin we veel hebben

geleerd over de diverse soorten vis, manieren om ze te vangen en begrepen dat het in de

visserij ook een spannend tijd is.

De brexit, de discussie rond de vergunningen voor de pulse visserij en ook de wetgeving

rondom de bijvangst en dan met name de te kleine bijvangst. Rond elf uur weer met de

taxibusjes terug.

Om 14 uur gaan we met alle 16 Valkschepen door de brug van Hellevoetsluis richting

Middelharnis waar we al rond 15 uur afmeren. Daar werd een tasje met informatie over

Middelharnis uitgereikt door Ko en Adri. Gom en Josita zijn ook in Middelharnis, zij zitten

lekker in een hotelletje en zijn er dus zaterdag ook gezellig bij. Helaas was Liesbeth, onze

voorzitster vanaf dinsdagmiddag afwezig, wat trouwens niet wegneemt dat Ton, de

voorzitter zich prima staande houdt zonder zijn lieftallige rechter hand. Zaterdag 19 mei

2018 is dan is al weer de laatste dag van de voorjaarstocht wat betreft de club. Een aantal

gaat hierna richting België, Duitsland, Frankrijk. Weer een paar gaan Zeeland verder

verkennen en een groot aantal gaat morgen weer richting thuishaven Maar eerst over deze

dag: Om half 11 zijn we bij restaurant Croissy voor de koffie met een overheerlijk stuk

appeltaart. Henkies appeltaart, het restaurant wordt gerund door de dochter van Ko en Adri

en schoonzoon Henk is verantwoordelijk voor deze lekkere taart. Hij bakt de appeltaarten

dagelijks vers. ( wou eigenlijk schrijven dat hij ze dagelijks bruin bakt) We zitten daar in een

prachtige binnentuin lekker onder de elektrische terraskachels. Ko geeft nog een toelichting

op de inhoud van de door hem uitgereikte tas. Vandaag wordt hier in Middelharnis de

vrijheid gevierd, dit omdat ze in dit gebied van Nederland op 5 mei 1945 nog niet bevrijd

waren. Ook een mooie wandeling wordt aangeraden. Het is een erg leuk stadje met veel

mooie winkels. De leden hebben de rest van de dag tijd om te doen wat ze willen, shoppen,

museum bezoek, wandelen, rusten, kortom net wat men wil. Eigenlijk hebben we die

vrijheid natuurlijk altijd wel. Rond half zeven gaan we weer naar Croissy voor het

afscheidsbuffet van deze mooie voorjaarstocht. Dan kunnen we ook kennismaken met Rie,

de partner van Roel van Kerchove. Roel vaart met de Pallieter en werd tot aan het slotdiner

vergezeld door zijn zwager Jef als matroos. We zitten weer in de binnentuin. De

terrasheaters branden en we worden verrast met diverse heerlijkheden. Kortom een hele

gezellige en smaakvolle afsluiting van weer een mooie voorjaarstocht.

Uiteraard worden Ko, Adri, Ton en Liesbeth bedankt voor de perfecte organisatie.

We hebben weer genoten van de club.