Door Bart slagter
Iedere booteigenaar wil natuurlijk graag varen met zijn of haar schip maar wil dat ook wanneer onverwacht schade aan het schip is ontstaan. Die schade moet zo snel mogelijk worden hersteld en daarvoor is er de verzekering van het schip. Diegenen die een all risks autoverzekering hebben weten dat bij schade door eigen toedoen of door toedoen van een ander de schade in principe zodanig wordt hersteld dat de situatie van voor het ongeval het resultaat is van de herstelprocedure. Bij verzekeringen van een schip ligt dat iets anders.
Bij schadeverzekering in het algemeen -dus ook bij verzekering van pleziervaartuigen- geldt het zogenoemde indemniteit-beginsel.
Dat wil zeggen dat men in geval van een verzekerde schade, deze schade zo nauwkeurig mogelijk zal vaststellen zodat het vaartuig kan worden teruggebracht in de staat van juist vóór de schadegebeurtenis.
Behoudens polis-condities worden herstelkosten uitgekeerd, maar wordt geen bedrag vermeld hoger dan de waarde van het vaartuig ‘juist vóór’.
Schade is maximaal het verschil tussen de waarde juist vóór met de waarde direct ná de schadegebeurtenis.
Het is heel belangrijk dat u die waarde vóór hanteert voor de verzekering van uw jacht, namelijk om onderverzekering of oververzekering te voorkomen.
Dagwaarde?
Als bekend begrip wordt in polissen gesproken over dagwaarde. Dat is een heel duidelijk woord, maar is gedefinieerd als het bedrag wat ontstaat na afschrijving vanaf nieuwwaarde, bijvoorbeeld zoals bij auto’s wordt gehanteerd. In tegenstelling tot bij auto’s bestaat voor jachten geen afschrijfstaffel zoals bij auto’s. Daarom ontstaat gemakkelijk discussie en noemen polissen ook vervangingswaarde als uitgangspunt. Dat komt neer op hetzelfde bedrag, maar geeft beter aan hoe het bedrag door een taxateur wordt berekend.
Een scheepsexpert moet voor grotere schades tevens taxateur zijn, omdat in geval van totaalverlies vaak op basis van taxatie wordt afgewikkeld. Er ontstaan vaak geen reparatiekosten meer.
Een expert ingeschreven in het Nederlands Instituut Voor Register Experts (het NIVRE) zal veel contact hebben met verzekeraars. Het is register experts daarbij toegestaan om zich eveneens in te schrijven in het beroepsregister van taxateurs.
Voor taxaties van pleziervaartuigen biedt het European Maritime Certification Institute (het E.M.C.I.) de opleiding en verzorgt de accreditatie.
Een E.M.C.I. taxateur zal veel contact hebben met jachtmakelaars, want deze zijn ten behoeve van hun beroepsuitoefening ook juist E.M.C.I. gecertificeerd.
Het belang van een regelmatige taxatie van uw schip.
Indien u na een grote schade aan uw boot discussie over de verzekerde som wilt vermijden, dan is taxatie vooraf, ten behoeve van verzekering, mits doorlopend onderhoud, 3 jaar geldig.
Voor zo’n taxatie is aan te bevelen om een taxateur te benoemen die zowel NIVRE expert is als ook E.M.C.I. taxateur.
Het belang hiervan is dat als de verzekeraar deze expert aanstelt om schade te behandelen, dan kan de verzekeraar het taxatie rapport niet ter zijde leggen voor acceptatie of na het ontstaan van een grote schade.
De vrije verkoopwaarde.
Voor taxatie is raadzaam om de vrije verkoopwaarde te laten taxeren, want dat bedrag wilt u kennen ter verzekering van uw jacht. Laat u de taxatie weten aan uw verzekeraar en verzekert u de getaxeerde som, dan kan er drie jaren lang geen discussie ontstaan over de waarde vóór.
Onderzoek voor taxatie van de vrije verkoopwaarde is hetzelfde als het onderzoek naar de vervangingswaarde en levert het juiste bedrag.
Onderzoek wordt doorgaans gebaseerd op de verzekering van vergelijkbare jachten én op bekende recente transacties van vergelijkbare jachten.
Vrije verkoopwaarde wordt wel gedefinieerd als het bedrag wat een gewillige verkoper, zonder dwang en na behoorlijke marketing, van een gewillige koper ontvangt.
Let op: daarin zit besloten dat bij een transactie ook sprake kan zijn van een zekere mate van dwang. Onder die omstandigheden kan het zijn dat bij verkoop het getaxeerde vrije verkoopbedrag niet wordt behaald.
Maar dat ter zijde, we behandelden het onderwerp verzekering.
Soorten verzekeringen; soorten verzekeraars.
Voor verzekering van een jacht kan gekozen worden voor een verzekeraar die als zogenoemde ‘direct writer’ in de markt is. Die` werkt zonder tussenpersoon of advies en vaak zonder afstemming van de te verzekeren som.
Pas bij schade wordt een controle op de verzekerde som gedaan.
U kunt ook kiezen voor deelname in een onderlinge verzekering.
Zo’n Onderlinge Verzekeringsmaatschappij dekt een grote vloot waardoor zij als verzekeraar kunnen acteren met een eigen heel duidelijke polis. Een Onderlinge hanteert bij voorkeur een polis met goede condities. Afstemming van de verzekerde som is bovendien mogelijk door de vakkennis en marktkennis van de verzekeraar.
En ten derde kunt u uw jacht verzekeren via een tussenpersoon of bij een makelaar in assurantiën. De tussenpersoon biedt u keuze uit polissen van verschillende verzekeraars. Een tussenpersoon met een grote portefeuille kan ook als makelaar acteren en een eigen polis aanbieden, gedekt door participerende verzekeraars.
In geval van schade staat de tussenpersoon u bij in het opstellen en declareren van de claim.
Deze opsomming van de drie mogelijkheden ter verzekering biedt slechts een algemeen overzicht, de volgorde is willekeurig.
Poliscondities.
Tenslotte gaat het behalve over de verzekerde som, ook over de polis condities.
Er zijn verschillen met betrekking tot:
Casco: Met of zonder rechtsbijstand voor het verhalen van door derden toegebrachte schade. Met of zonder aftrek voor bij reparatie veronderstelde verbetering.
Motor: Met of zonder aftrek voor bij reparatie toegepaste nieuwe materialen, een vast bedrag als maximum voor motor plus keerkoppeling, of uitsluiting van motorschade.
Motorschade kan optreden door oververhitting, schade aan de keerkoppeling kan optreden bijvoorbeeld door een zware schroefaanslag. Bij verzekering tot een bepaald bedrag, moet dat bedrag voor dergelijke schade toereikend zijn.
Reparatieplicht: Vergoeding tegen overleggen van reparatienota’s of na begroting door expert.
Inboedel: Een vast percentage van de verzekerde som extra voor inboedel is vaak al erg ruim. Het aantonen van inboedelschade tot het verzekerde bedrag is vaak lastig. De inboedeldekking kan soms beperkter dan volgens het aangeboden percentage.
Tot besluit:
Heeft u de verzekering eenmaal goed afgestemd en tegen redelijke premie, dan geniet u zorgeloos van uw boot en vergeet u het onderwerp drie jaren.